Tisdag 02.12 for dom iväg med henne till op.

Pratade med Markus (kollega till Gustav) för ca 5 dagar sedan, som var orolig för att tarmen kanske inte kommer att ta sig. Och pratade om alternativ att göra om det skulle bli så.
1 alternativ var att söka större (euopa) efter tarm och förhoppningsvis hitta en för att kunna skifta.
Jag pratade lite med lina om detta att dom oroas att den kanske inte "tar sig" och att det i det läget dyker upp massa nya frågor. Men att man hoppas och tror att den ska ta sig, bara att hålla tummarna och vänta.

Man gav extra av kortison tidigare och sannolikt var det orsaken till att feber mm försvan, och att det avgit så pass att febern kom tilbaka på söndan.
Så måndag morgon ramlade det in ca 5st (Gustav + 4 till) som alla såg bekymrade ut.
Under förmiddan frågade jag lina om hon ville vara med om Gustav ville prata allvar, hon sa ja.

Under måndan ringde man efter oss (lina sov) Gustav vela prata med oss alla 3.
Lina sov fortfarande så jag sa att vi tar det först utan henne och sedan med henne.
Gustav Carola jag och Bengt-Åke (läkar-höving bland läkarna på CIVA) satt oss i ett rum.
Att återge vad dom sa orkar jag inte utan sammanfattar det till:
Vi tror inte att tarmen kommer att återhämta sig alls.
Om den mot förmodan skulle göra det så är det troligt att den i alla fall då i all framtid kommer vara mer eller mindre kass och att hon troligt kommer att få leva på dropp helt eller delvis.
Vi har en donator! Nu! I Sverige! Nära! Vi kan operera i kväll!
Det är farligt (såklart) men vi bedömmer det som farligare att inte göra det efterssom nuvarande tarm sannolikt kommer ge henne mer och mer feber och till sist kastas.
Att operera och ta bort nuvarande och i ett senare skede tranplantera (när hon är starkare motför nu) är klart faligare än att nu skifta tarmar menade han.
Jag sa att lina kommer att säga do it bara hon får fundera lite, jag går in själv  och pratar med henne 5 minuter så kommer du (Gustav) in om 5 minuter.

Hon blev lite tagen innan jag kom igång att prata, hon märkte att det var nått allvarligt. Jag sa detta med att det finns ny donator nästan först så hon slapp våndas. Gustav kom in, hon sa ganska bums att det är inget att prata om jag vill att du gör det.

Klockan är 20 över 3 nu å ja orkar knappt skriva nå mer, bara att Carola å ja var hos henne å kolla på tv och hon sov till å från, febern var nere i 37,5 hon såg frisk ut, strax före 02.00 ramlade det in några narkossnubbar, lina bad om att få sövas på CIVA med oss bredvid, det går bra vi väntar på Beng-Åke så får han sköta det.
Han kom 5 i 2 hon sövdes 10 över 2 och rullades till op.

Nu är klockan 03.23 ja å Carola pimplar kaffe och väntar på att Sussi ska dyka upp.
 


Kommentarer
Postat av: Sussi

ÅH!!!!!!!!Om det fanns nåt man kunde göra för att underlätta för Er och framför allt Lina??!!Men jag kan bara be till Gud och hålla tummarna...........

KRAAAAAAAAM
Sussi

2008-02-19 @ 07:50:03
Postat av: Moster Tina

Stackare du får vara med om mycket du Lina . Vi får hoppas att den nya tarmen kommer att trivas. Vi saknar dig sååå mycket här hemma och tänker på dig hela tiden. Vi ber för dig och håller tummarna. Puss och kram Morfar, Mormor, Tina, Naser o Jasse.

2008-02-19 @ 07:59:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0