otroligt

carola messade att lina blöder igen ca 20 i 9 i går kväll.

Hoppar i taxi.

Ser blödandet som inte var så mycket men men, frågar lina vad sköterskorna ska göra, vet inte dom ska byta påse typ!
Går utanför och frågar linas sköterska som svarar att dom ska avvakta och om det blöder mer ta hb.
Tar ni på påsens innehåll åxå? VA nä vad menar du? Hurdå?
(detta gjorde man i göteborg för att förstå hur mycket blod det var i vätskan)
Har ordduell med sköterska som inte lyssnar utan tycks bli förnärmad över att man har en åsikt (som vanligt).

Försöker förklara att OM det rinner ut säg 1 liter som har röd färg så kan det vara 1dl blod och 9dl annat,
Men det kan även vara tvärsom!!
Det får du veta svaret på om du tar hb där!
FÖRSTÅR DU?
I så fall får läkare ordinera det!
Va menar du allvar?
Ja,
Måste läkare ordinera att du ska ta hb även på henne eller kan du göra det utan att kontakta läkare som ska ordinera?
Jaja vi ska lösa det här,,,.

Läkare (ny) kommer och pratar och även han ser ut som ett stort frågetecken när man ber han ta hb på vätskan!!
Varför? Hur?

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅh.

Vi härjar lite och det resulterar i vätska + hb koll på henne, senare kommer hennes pal Torbjörn Tuveson dit civilklädd medans jag var ute och rökte, han sa då fick jag veta efteråt att Nä det är ingen mening att ta hb på vätskan, det säger ingenting så det ska vi inte göra!

Jag kommer in och innan han går så tar jag upp detta med att hon har skithögt blodsockervärde VARENDA dag på gävle men sällan i göteborg.
Talar om att sahlgrenska menar att man satt dropp på 100ml timmen och att långtidsverkande insulin gavs flera timmar efter att man startat matdroppet (kabiven) så att sockertoppen på natten hölls nere av det, medans ni här ger den strax innan matdroppet startas. Blir inte effekten då innan den behövs? Alltså att insulinet verkar INNAN sockret börjat stiga.

Han ändrar så sköterskan gav den vid 00.00 (detta har lina sagt hela tiden men man har kört över henne)
Jag tar även upp att NI INTE LYSSNAR PÅ LINA! Hon vet ju bäst av oss alla, jag märker ofta när flera är på rummet sedan om det är terapeuter, sköterskor, kirurger eller annat så säger ofta lina nått och ingen bryr sig, det jag gör varenda gång är att högt och tydligt säga VAD SA DU LINA? Så att alla hajjar till och tvingas lyssna på henne.
FY FAN vad frustrerande hon måste ha/haft det.
Min poäng som var att det borde stå i pärmen tamefan att VIKTIGAST AV ALLT ÄR ATT LYSSNA PÅ LINA.
Hade man gjort det så hade hon sluppit minst hälften av alla fuckups.

Den i särklass bästa läkaren lina har här i gävle det är hon själv.

Ja just ja hennes matdropp tyckte jag gick fort (droppade tätt) så jag ringde sahlgrenska och fick veta antalet droppar per minut. Lina tog tid och jag räknade och farten var mer än dubbelt så hög än den rätta! Jag sänkte såklart. 

Nåväl läkare vid 22 som säger ta hb och ge vätska.
Hb visar på 94, På morgonen var det 92!!
Så efter att ha blödit lite så har värdet STIGIT!

Läkarna försvann, jag stannade, timmarna gick och hon fortsatte att blöda.
Sköterska hjälper mig att få ut vätska ur påsen på magen, tommer påsen på golvet ibland och dl blir till liter och mer.

Kan du ta nytt hb tycker jag inpå småtimmarna?
Näe säger ena rugguglan för läkaren har sagt att vi ska ta ny hb i morgon bitti.
Ja eller hur du skojar?
Nä så är det!
Strider en stund och hinner bara halvt idiotförklara henne så kommer klart vettigare sköterska som lovar att ta hb strax trots att läkaren skrivit till morgonen, hon kommer in på rummet och jag menar att bara för att han har sagt nytt hb vid 07 så lär ni väll för tusan ompröva det om patienten blöder en massa???
Jo det är ju sant.
Men din kollega tyckte inte det verkar det.
Hon går och ringer, kommer efter en kvart och inget vettigt där inte utan läkaren tycker de e lugnt typ.
(å jag som vill be dom kolla koaguleringsvärde och be dom hänga upp blodpåse oavsett om dom tar hb eller inte för att vafan hon blöder ju helt klart, och hennes värde innan hon började blöda var ju inte så högt så att varför inte lixom? Eller rättare varför chansa på att få blodtrycksfall etc?) Säger efter sköterskan svar på vad läkaren sagt att: NU FÅR DET VARA NOG! JAG TAR SÄNGEN OCH ÅKER NER MED HON TILL AKUTEN ELLER IVA! JAG TÄNKER INTE VARA MED OM NÅ MER TOK!
Ja kanske jag ska ringa han igen,,,
Vad heter han och var finns han? Är han på akuten eller? Hon svarar och jag börjar gå ut från rummet, lina undrar vart jag ska och jag svarar - leta rätt på läkaren han har ju damp karln.

Hinner bara utanför sjukhuset så ringer sköterskan och darrandes säger att hon ringt han och han är på väg upp och har kontaktat iva med flera.

Han kommer senare in på rummet, jag pratar koaguleringsvärde, blodpåsar m.m. Han står på sig men efter en stunds munnhuggning ger han med sig.

Hb kommer som visar på 62 (man ska ha 130) SOPOR FAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vore ni en bilverkstad gick ni i konkurs inom en månad.

Så nu får hon snart sin tredje blodpåse.

Hon mår bra trots allt sover sedan nån timma.

Nu är frågan om man är förutseende och bokar in henne för operation och omläggning så att hon tas in INNAN hon ev slutar blöda så att man kanske hittar var det blöder och kan åtgärda det.

Danne kom nyss (06.00) jag skulle vilja knoppa men vågar inte, tro fan.

papps

Jag vet inte vad som retar mig mest men en stark kandidat är just att man inte fattar att man e kass.

Kommentarer
Postat av: Jessica

Det är ju helt sanslöst alltså...

2008-12-23 @ 09:42:29
URL: http://sandert.blogg.se/
Postat av: Sebbe

Blir fan alldeles galen av å läsa hur fan dom håller på på det där jävla sjukhuset.. Blir så förbannad att jag inte kan skriva.. blä. Flytta henne därifrån! Sköt om er och ha en underbar jul!

2008-12-23 @ 13:31:01
URL: http://www.jaxxusinc.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0