Snillen spekulerar?/Gnälldax?

Hallå everyhopa. Papps i gnällartagen här.

Sitter hos lina nu 22.00 tisdag. Hon sover tror jag.
Har knappt varit hos henne sen jag kom hit i lördags för sara-morsan-elin e ju här så ja å emil har hållit oss undan lite.

Externa snubbar med helhetssyn? Nääe. Har inte hänt förr så varför nu?

ARMEN:
När Gävle begärde expertutlåtande av professor Bauer på Karolinska om armskadan förut så visade det sig att han inte viste nått alls ens om att hon var utan tunntarm och absolut inget om att hon åkt berg å dalbana vad gäller för skelettet nödvändiga saker som magnesium m.m.

Därför känner jag mig övertygad om att man inte heller nu har helhetssyn och behandlar armskadan därefter.
Alltså - man ser en skada som man åtgärdar oavsett hennes övriga tillstånd.
Jag menar att man ska fixera eller gipsa eller intefanvetjag så att hon kan röra sig och inte behöver massa smärtstillande.
Men jag tror att det handlar om att det är externt folk som inte har helhetssyn.

Hon stog i en slags stel liten säng i går som tiltas så att hon nästan står och belastar fötterna i. S.k. ståbräda.
Armen gjorde ont, hon fick olika droger.
I den vevan säger jag inför ca 4 sköterskor och en gymnast att man måste ju i vart fall FIXERA armen, varpå jag får svaret att det har man slutat med för man har sett att folk får ont i axeln då!
Jag försöker säga att nu är ju armen blickstill men inte fixerad! Då får hon väll ont i axeln i alla fall men att hon även har ont hela tiden efterssom den kan röra sig lite?
Åter igen helhetssyn tack!
Skit samma vad standard vid armskada är, i hennes fall innebär det ju att hon inte kan röra sig alls och att hennes kropp får onödiga mängder droger om man inte fixerar eller gipsar eller intefanvetjag.
Hur smart är det?
Kanske en ond axel är värt att få motför att inte våga röra sig och bli drogad?

Röntgenfolk lyssnar ju inte på civa eller avdelning 20 folk så varför skulle jag ens tro att ortopedfolk skulle lyssna på transplantationsfolk? Näe ortopeder tittar på armskadan bara och tar inte alls med i beräkningarna att det är livsnödvändigt att hon kan röra på sig. Tror jag. Hoppas jag har fel.

Så nu gäller det att få tag på ortopedhövding och trycka in lite helhet i han/hon.


FOSAMAX:
Professorn Bauer i sthlm sa att hon ska ha FOSAMAX mot benskörhet.
Gävle strulade ett sekel å slarva bort remisser m.m. Men till slut så skulle det fixas i Uppsala dit jag begärde att vi skulle remissas. Uppsala skulle ordinera etc FOSAMAX.
Nu han vi inte dit för Sahlgrenska ringde ner henne i Jan-08.
Här föll det i glömska då det fanns viktigare saker och att hon var proppad med läkemedel tidigare varpå FOSAMAX inte var att tänka på.
I samband med att armskadan nyligt kom tilbaka så bad jag Danne ta upp detta med FOSAMAX.
Sköterska skulle ta upp det sas det.
Carola berättar nu att nån ortopedsnubbe sagt att - ni måste lita på oss, vi kan det här bla bla bla.
Fosamax får hon inte, om hon inte ska ha det eller vad vet inte jag. Även det nått att forska i.

DROGER:
Nån gång är det var snö ute sa vi till en av Gustavs kirurgollegor att sköterskor ger droger altför lätt.
Hon behöver inte ens fråga!
Gav exempel på att sköterska frågar lina vid 21 på kvällen - hej lina det är jag som har hant om dig i natt, vill du ha nått att sova på senare tror du?Eller smärtis? Jag fixar det i såfall, bara att säga till.
Kirurgen i fråga frågade lina vad hon tyckte om det hela och hon höll med vad jag sagt.
Nu när Danne varit här själv en längre tid så berättade han ofta att det problemet inte bara var kvar utan blivit än värre!
Jag väntade tills Gustav kom hem från USA och tog upp det med honom.
Nån slags regel vart efter det att man skulle ringa honom varje gång.
Skitbra tykcte jag å danne.
I går när hon drogs över till ståbrädan och armen gjorde ont så fick hon nått.
När hon fortfarande har ont och fattar vad hon nyss fått så talar hon om vad som funkar varpå hon får det.
Senare när jag vinklar ståbrädan mer och mer och lina har ont i ben och fötter så viskar en sköterska att hon ska ge mer, hon tränger sig fram och ska börja spruta in nått.
Vad är det säger jag?
Lugnande säger hon.
Du ska inte fråga lina först?
Ja det kanske vore smart hehe säger hon.
Lina får höra erbjudandet och svarar att det jag vill är att komma tilbaka till sängen.
Sköterskan står med sprutan i handen och jag avbryter döläget med att säga skit i sånt vi kör utan sånt nu.

Jag förstår att sköterskor gör detta av vänlighet men ni måste förstå att det stjälper.
Nu är jag å andra sidan livrädd för att det ska bli stenhårt och nått slags gävle-äh, du ljuger å har nog inte alls ont.
Men låt i vart fall hon fråga innan ni ger. Och föreslå aldrig.
Vart regeln att ringa Gustav tog vägen vette fan.

TRÖTTHET:
Oj vad hon sover mycket.
Vad beror det på?
Blodärde? Socker? Droger? Deprision? Dialys? Annat? Mix av allt?
Jag vet inte men nått måste göras, bums!

SÄNG:
På CIVA for dom och vände på henne var fjärde timme DYGNET RUNT!
Hennes säng är skitbra, bara att trycka på lite knappar så startas ett vickningsprogram så hon lutas åt vänster eller höger varje halvtimma i en halvtimme. Men det startas aldrig.
Kanske det är mitt fel? Jag startade jämt sånt när jag var här och sköterskorna tror väll att lina sköter det själv?
Hur som haver så ligger hon nästan enbart på rygg numer och borde få massa liggsår vad jag förstår.

På CIVA skulle hon inte fått liggsår i alla fall men å andra sidan för länge sedan blivit ett nervvak.
Gävle är inte att tänka på.
Återstår just bara avdelning 20.
Hur ska man bete sig för att få sköterskorna på 20 att rycka upp sig?

Det ovanför skrev jag tidigare i kväll, just nu är klockan 02.30. Jag har varit med lina ner till op och gått tebaka när hon var klar, och kom nyss till villan från avd 20. Hon sover å allt e numer lugnt.
Hon har många gånger kommit från op där vi har sett att dom gjort nått galet, typ glömt att sätta dit nått eller så.
Den här gången var inte alls värsta hitills men jag vill ge exempel på tokerier bara.
1: Jag är pissnödig säger lina, sköterskan glor å ser att kateterslangen ligger under lina! Vi tråcklar ut den.
2: Påsen & slangen som kommer från magäcken ligger under linas vänstra sida! Hon ligger på dom.
3: Ojsan det har runnit nått på din högra sida vid höften säger sköterskan, vafan dom har ju inte satt dit korken på påsen sa jag å tröck dit den + tvättade etc.
4: Vart tar slangen vägen som komer från 12-fingertarms-skarven sa sköterskan, den ska gå ut från hennes högra sida ner på golvet men nu följer vi den in mot rumpan! Vidare upp mot bröstet! In under den onda armen och ut igen där den startade!!!!!!!
5: Lina ber mig titta på vad om gjort vid slangen som kommer ut från magsäcken, där har dom INTE tejpat fast dynan som ska suga upp eventuell vätska! Dom har tejpat mycket och bra men utan dyna!! Sedan har dom lagt dit dynan utan tejp alls!!!
Ursäkta men jag måste få fåga, vad pågår därnere? Firmafest eller?
Om det är så att det inte är nån som medvetet djävlas och heller inte är så att man nyttjar förbjudna preparat
VAD PÅGÅR DÅ?

Nu är jag kanske förbannad och skriver därefter men hallå jag menar att så tokigt å korkat som det var så måste man ju typ gå in för det.

Nu försvann 2 timmars nattsömn för henne p.g.a. detta. Så i morgon e hon såklart skittrött.

Prioritet nr 1 på henne måste vara att förhindra att hon hindras göra framsteg.
Få dit ortopedsnubbe så han fixar hennes skena, klura på varför hon sover så mycket, ta av op-sköterskorna starkölen etc.

Gonatt.

Kommentarer
Postat av: danne

känner igen de dääär.

2008-06-18 @ 12:46:41
Postat av: Sussi

S U C K!!!!!!!!!Vilket ELÄNDES ELÄNDE!



KRAAAAM



Sussi

2008-06-19 @ 23:37:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0