temp 38,5

frös ju för nån timma sedan, wanabe satt väll i.
Vart röd om kinder å såg varm ut ca 20.00, vi har tagit temp 5-7 ggr, 37,9-38,1 i armhåla =38,4-38,6.

I natt när ja märkte hon var varm så såg jag att hon flämt-andades som hon gör om det är lungvätska.
Men som hon även gör om hon har feber,,, så jag sa inget om lungorna.

På uppvak när hon sov hörde jag att hon rosslar och har nått att hosta upp.

Framförde mina tankar nyss till sköterska och hoppas att dom kan kolla på röntgenplåtarna som egentligen togs för att se att cvk å sånt sitter rätt.

Jag menade att dom gånger hon haft feber förut OCH man hittat en klar orsak till febern så har det varit lungorna å nu har hon feber och är rosslig.

ooops, 5st ramlade i skrivande stund in på rummet, 2-3 från avd 20 och några stycken från civa.
Läkaraktigt folk.
En av dom var hon sköterskan som säger feeesk och som ska börja på civa har hon sagt hon heter annika tror ja och man pratade allmänt om blodmängder å temp, typ är hon sämre nu?
En grej som gjort att sköterskor ringt när ja var ut å blåssade var att vätskan från den öppna magen som förr hade vac-pump var mycket mer och rödare än normalt + att blodvärdet var lågt + tempen = ring nån.

Jag menade att mängden i påsen var samma som när hon kom till uppvak förut, men sköterskan flikade in att den tömdes när ja var å blossade tidigare och att det var ny röd vätska i påsen, man löft på täcket och där var stomipåsen ganska fylld och rejält röd, man kom fram till att kirurg skulle ringas och man kollade blodvärde på det som kom från magen, det visade på 52, nu kan ju det vara utspätt så det var inte så mycket att lyssna på men lite skitnödig vart jag.

Man ökade på farten på blodpåsen som hängt en stund å ringde/lubbade efter fler påsar.

Niklas (kirurg/norrlänning) dök upp civilt, tittade på påsen ställde frågor och sa typ - de e lugnt.

Han sa på riktigt att minska droppet med krubb, häng upp en påse extra vatten, ge den på typ en timme.
Ge hon 2 påsar blod till =3 st.
Frågade efter ett busfärskt blodvärde som car på 82 eller nå sånt = högre än tidigare på dan.
Menade att det mesta i magstomipåsen var koagulerat blod och att det var bra.

Han berättade åxå att hon kan få lite temp av att man bytt ut alla in/utfarter.
Hon får en annan antibiotika (fått tidigare å funkat).
Man tagit odlingar vid alla in/utfarter inklusive idan och skickat till labb.

Jag nämnde mina tankar om rosslig/lungor.

Han sa åxå att han åter ska lämna till civasnubbarna att be dom komma upp vid midnatt eller nått å kolla läget.
Jag gissar att han var på playan tidigare å bad civafolk gå upp, men dom ringde ju han å var lite smånödiga över blodmängden så han lubba hit i alla fall.

Nu kommer ja inte ihåg vad jag skrivit, har lixom blivit 3 ggr under 2 timmar så jag kan tro att det verkar osamanhängade å virrigt men det bjuder ja på.

just ja tempen är borta igen men hon fick ju wanabe för en timma sedan så...

Nu ska ja ut å blossa

papps

Kommentarer
Postat av: robb

oj jävlar. Men aja, bra att dom är på hugget iaf. Hoppas att det inte är nått "speciellt".

2008-07-29 @ 02:25:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0